Projekt „ Narkotyki – nie dziękuję!”
Okres realizacji: 01.10.2016r. – 30.12.2016r.
Wartość projektu: 12 820,00 zł
Kwota dofinansowania: 10 256,00 zł
Wkład własny: 2 564,00 zł
Cel szczegółowy „Przeciwdziałanie używaniu substancji psychoaktywnych przez uczniów i wychowanków oraz profilaktyka uzależnienia od gier komputerowych, Internetu, hazardu”.
Projekt był skierowany do młodzieży gimnazjalnej z Zespołu Szkół w Pilchowicach oraz z Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Żernicy a także do nauczycieli, wychowawców i rodziców.
W przypadku działań kierowanych do młodzieży celami było:
- podniesienie świadomości młodzieży na temat przyczyn i skutków uzależnień,
- uświadomienie psychicznych i środowiskowych czynników wpływających na rozwój uzależnienia,
- edukacja na temat konsekwencji zdrowotnych, społecznych i prawnych związanych z używaniem narkotyków,
- wykształcenie w młodzieży postawy asertywnej (umiejętności odmowy osobom namawiającym do spróbowania używek),
- szerzenie wiedzy nt. negatywnych skutków zażywania narkotyków i substancji psychoaktywnych.
Powyższe cele realizowane zostały dzięki:
- zorganizowaniu warsztatów z elementami teorii (praca w grupach) przez trenerów zajmujących się problemami przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom,
- przeprowadzaniu pogadanek podczas lekcji wychowawczych, nt. zagrożeń używania substancji psychoaktywnych, z wykorzystaniem filmów poruszających problem uzależnień.
Zajęcia w otoczeniu własnej klasy, pozwoliły poznać zdanie i pogląd rówieśników nt. narkotyków. Warsztaty połączone z praktyką (psychodramy) utwierdziły młodzież w przekonaniu o istotnym znaczeniu postawy asertywnej w stosunku do osób namawiających do spróbowania tego typu używek.
Dyskusje po zajęciach i wymiana poglądów nt. negatywnych skutków kontaktu z substancjami psychoaktywnymi są dowodem na to, iż zajęcia z trenerem były nie tylko ciekawe, ale i owocne.
Z kolei wykłady zorganizowane w gimnazjach w Zespole Szkół w Pilchowicach oraz w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Żernicy, adresowane do: wychowawców, nauczycieli, pedagogów i rodziców były doskonałą okazją do poznania wiedzy nt. atrybutów niezbędnych do zażywania substancji psychoaktywnych oraz do kształtowania właściwego stosunku do osób uzależnionych, naświetlenia złożoności problemu i zasygnalizowania czujności w obserwacji wychowanków. Nauczyciele i rodzice poszerzyli wiedzę nt. niebezpieczeństw, zagrożeń i skutków zażywania narkotyków i dopalaczy, a także uzyskali informacje w jaki sposób reagować przy pierwszych symptomach wskazujących na zażywanie substancji psychoaktywnych przez młodzież. Trener udzielał wskazówek, gdzie szukać pomocy w sytuacji zaistnienia problemu.
Dodatkowo w celu zwiększenia wiedzy i zgłębienia problematyki uzależnień doposażono biblioteki w poradniki i literaturę fachową nt. uzależnień.
Projekt „Na nudę najlepszy jest ruch”
Okres realizacji: 01.10.2016r. – 30.12.2016r.
Wartość projektu: 22 900,00 zł
Kwota dofinansowania: 18 320,00 zł
Wkład własny: 4 580,00 zł
Projekt kierowany był do wszystkich uczniów szkół podstawowych z terenu Gminy Pilchowice. Składał się z dwóch działań:
Pierwszym działaniem był zakup różnorodnego sprzętu sportowego i rekreacyjnego, który posłuży do realizacji licznych rozgrywek sportowych, gier i zabaw a także zostanie wykorzystany w czasie zajęć gimnastycznych.
Drugim działaniem było zorganizowanie „Dnia Cyklisty”, które podzielone zostało na dwa poddziałania: pierwsze miało charakter edukacyjny – polegało na zajęciach teoretycznych i praktycznych z zasad bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym. Prowadzone pod bacznym okiem funkcjonariuszy Policji z Wydziału Ruchu Drogowego z wykorzystaniem wynajętej na ten cel makiety miasteczka drogowego (sygnalizacja świetlna, znaki drogowe, przejazdy kolejowe). Przeprowadzenie wyżej opisanych zajęć edukacyjnych z przećwiczeniem jazdy na udostępnionych rowerach, było niezwykle istotne z punktu widzenia popularyzacji jazdy rowerowej jako formy spędzania wolnego czasu, a rozdane podczas „Dnia Cyklisty” materiały odblaskowe przyczyniły się do zwiększenia bezpieczeństwa dzieci. Ww. przedsięwzięcie przyczyniło się do wzrostu wiedzy dzieci nt. zasad bezpieczeństwa w ruchu pieszym i drogowym i zapoznania się ze znakami drogowymi i w następstwie do zwiększenia ich bezpieczeństwa.
Wszystkie działania przyczyniły się do kreowania postaw prozdrowotnych i proekologicznych oraz kształtowania pozytywnego wizerunku samego siebie, co jest niezwykle istotne dla prawidłowego fizycznego i psychicznego rozwoju dzieci.