Lepsza komunikacja publiczna w Gminie Pilchowice

2367

Dzięki wielomiesięcznym staraniom i osobistemu zaangażowaniu wójta gminy Pilchowice Macieja Gogulli od 2 września br. na obszarze Gminy Pilchowice uruchomiona została nowa linia autobusowa nr 60 relacji Stanica – Pilchowice – Wilcza „Górka” – Nieborowice „Mysia Góra” – Gliwice Centrum – Gliwice Żerniki.

Linia ta jest w stu procentach finansowana ze środków budżetu Gminy Pilchowice oraz Miasta Gliwice, gdyż przepisy prawne wykluczają możliwość dofinansowania połączeń realizowanych w ramach związku metropolitalnego (do którego należy 41 gmin województwa śląskiego, w tym gminy Gliwice i Pilchowice) ze środków rządowego Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

– „Cieszę się, że współpraca samorządów Miasta Gliwice i Gminy Pilchowice zaowocowała decyzją o uruchomieniu nowego połączenia autobusowego. Mamy świadomość jak ważna jest nowa linia dla mieszkańców gminy Pilchowice. Jej uruchomienie sprzyja także integracji obu gmin w ramach Metropolii” – mówi Marek Pszonak, Przewodniczący Rady Miasta Gliwice,
a jednocześnie sekretarz Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Linia ta kursuje od poniedziałku do piątku. Autobus linii 60 wykonuje 16 par kursów w ciągu dnia, odjazdy autobusów odbywają się co godzinę. Rozkład jazdy autobusu linii 60 dostępny jest na stronach internetowych Zarządu Transportu Metropolitalnego (https://rj.metropoliaztm.pl/rozklady/).

„Zachęcam mieszkańców do korzystania z przejazdów autobusami linii 60. To wygodny, bezpieczny i ekologiczny sposób dojazdu do pracy czy szkoły w Gliwicach” – podkreśla wójt Maciej Gogulla.

Jednocześnie przypominamy, że na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli dzieci i młodzież do ukończenia 16 roku życia mieszkające na terenie miast i gmin należących Metropolii uprawnione są do bezpłatnego przejazdu autobusami komunikacji miejskiej i podmiejskiej (tj. m.in. autobusami linii 60, 236, 59 i 159). Z uprawnienia można korzystać wyłącznie na podstawie ulgi zakodowanej na karcie ŚKUP.

Jak zapłacić za przejazd autobusem komunikacji miejskiej?

Pasażerowie za przejazd autobusem komunikacji miejskiej (czyli np. za przejazd autobusem linii: 60, 235, 59 i 159) mogą zapłacić następującymi rodzajami biletów:

  • BILETEM PAPIEROWYM
  • BILETEM ELEKTRONICZNYM (karta ŚKUP) – tutaj mieszczą się też tzw. bilety miesięczne
  • BILETEM PRZEZ TELEFON KOMÓRKOWY
  • METROBILETEM

Bilet papierowy

Bilety jednorazowe strefowo-czasowe w wersji papierowej można kupić: w punktach sprzedaży (kioskach), w automatach biletowych oraz u kierujących pojazdami (wyłącznie bilet na 3 i więcej stref lub 90 minut).

Bilet 24-godzinny papierowy można kupić w automatach biletowych oraz u kierującego pojazdami (uwaga – wyłącznie na liniach ekspresowych na lotnisko, w pozostałych pojazdach tych biletów kierowcy nie sprzedają).

Bilet elektroniczny (karta ŚKUP)

Bilety okresowe (7-, 30- i 90-dniowe) dostępne są wyłącznie
w wersji elektronicznej na kartę ŚKUP
. Bilety można kupować w punktach stacjonarnych (kioski oznaczone logo ŚKUP), automatach biletowych, punktach obsługi pasażera oraz przez internet.

Na kartę ŚKUP można również kupić wszystkie rodzaje biletów jednorazowych strefowo-czasowych oraz bilet 24-godzinny.

Bilety odległościowe – opłatę wnosi się bezpośrednio z portmonetki na karcie ŚKUP. Po przyłożeniu karty do kasownika, system automatycznie ściąga kwotę odpowiadającą cenie biletu do końca trasy, po ponownym przyłożeniu (przy wysiadaniu) jest zwracana różnica między kwotą za przejechaną odległość, a kwotą jaka została pobrana.

Bilet przez telefon komórkowy

Aplikacje mobilne umożliwiające zakup biletów poprzez telefon komórkowy.

Informujemy, że kupując bilet za pomocą aplikacji mobilnych należy wybrać środek komunikacji miejskiej (autobus, trolejbus lub tramwaj) oraz numer linii, w której rozpoczyna się podróż.

Tak zakupiony bilet:

  • jest ważny w wybranym pojeździe przez tyle minut lub tyle miast (gmin), ile określono na bilecie
  • zachowuje ważność po przesiadce na inny środek komunikacji miejskiej, o ile czas ważności biletu nie został przekroczony.

Przykładowo, kupując bilet na 40 minut lub 2 miasta na autobus nr 1 pasażer może:

  • jechać przez 40 minut przez więcej niż 2 miasta, z możliwością przesiadek
  • jechać tym pojazdem przez 2 miasta ponad 40 minut.

Metrobilet

Metrobilet to nowa oferta dla pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej ZTM oraz pociągów Kolei Śląskich. Na jednym bilecie można podróżować wszystkimi środkami transportu na terenie Metropolii.

Więcej informacji na stornie https://www.metropoliaztm.pl/pl/s/metrobilet

Gdzie znajdują się punkty sprzedaży biletów na terenie Gminy Pilchowice?

Na terenie Gminy Pilchowice bilety papierowe (tradycyjne) na przejazd autobusem komunikacji miejskiej można kupić:

  • w Urzędzie Pocztowy w Pilchowicach (Pilchowice, ul. Dworcowa 8)
  • w Sklepie RAFBOL w Żernicy (Żernica, ul. Gliwicka 1)

Natomiast bilety elektroniczne (czyli tzw. doładowania kart ŚKUP) są dostępne:

  • w Sklepie Wielobranżowym Roland Boehm w Pilchowicach (Pilchowice ul. Rynek 4)

Gdzie znajdują się automaty biletowe ?

Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii znajduje się ponad 120 automatów biletowych.

Najbliżej względem Gminy Pilchowice są zlokalizowane automaty biletowe w Gliwicach i Knurowie:

L.p.

Gmina

Nazwa przystanku

Opis lokalizacji

1

GLIWICE

Gliwice
Górnych Wałów

przystanek autobusowy,
kier. Sikornik, ul. Jana Pawła II

2

GLIWICE

Sikornik Osiedle

przystanek autobusowy, ul. Czapli

3

GLIWICE

Sośnica

skrzyżowanie ul. Reymonta/Beskidzka

4

GLIWICE

Gliwice Nowy Świat

przystanek autobusowy,
kier. Centrum, ul. Nowy Świat

5

GLIWICE

Gliwice Plac Piastów

przystanek autobusowy,
kier. Łabędy, Pl. Piastów

6

GLIWICE

Gliwice
Dąbrowskiego

przystanek autobusowy,
kier. Centrum, ul. Dąbrowskiego

7

GLIWICE

Gliwice Rybnicka

przystanek autobusowy,
kier. Centrum, ul. Rybnicka

8

GLIWICE

Gliwice Wrocławska

przystanek autobusowy,
kier. Centrum, ul. Wrocławska

9

GLIWICE

Gliwice Dworcowa

przystanek autobusowy,
kier. Sikornik, ul. Dworcowa

10

GLIWICE

Osiedle Wojska Polskiego Kozielska

przystanek autobusowy, kier. Centrum, ul. Kozielska

11

KNURÓW

Knurów
Szpitalna

przystanek autobusowy,
ul. Szpitalna

12

KNURÓW

Knurów
Wojska Polskiego

przystanek autobusowy,
ul. Witosa

Pełna lista lokalizacji automatów biletowych dostępna jest na stronie internetowej https://www.metropoliaztm.pl/pl/s/automaty-biletowe

Jak wyrobić kartę ŚKUP?

Osoba zainteresowana korzystaniem z tzw. biletu miesięcznego musi wyrobić kartę ŚKUP.

Kartę ŚKUP można wyrobić:

  • osobiście w Punkcie Obsługi Klienta (POK)
  • przez Internet

Odbierz kartę w wybranym Punkcie Obsługi Klienta.

Przy odbiorze należy mieć przy sobie dowód osobisty. Tylko na tej podstawie pracownik wyda kartę imienną. Za wydanie pierwszej spersonalizowanej karty ŚKUP nic nie zapłacisz.

UWAGA! Jeśli karta była składana osobiście przez użytkownika karty (lub przez Portal Klienta), a odbierać ją będzie w imieniu użytkownika osoba trzecia, należy przynieść ze sobą własnoręcznie podpisane przez użytkownika karty pełnomocnictwo. Wzór pełnomocnictwa stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu Karty.

Kartę można doładować gotówką lub kupić i zakodować na niej bilet okresowy.

Można również zakodować na niej prawo do ulg – na podstawie odpowiedniego dokumentu, np. legitymacji szkolnej, studenckiej lub emeryta/rencisty itd.

Dodatkowe formalności związane z wydaniem imiennej karty zrównoważone będą korzyściami. Dane identyfikacyjne umieszczone w pamięci karty pozwolą na sprawniejszą obsługę klientów w instytucjach publicznych. Planuje się między innymi możliwość automatycznego wypełniania elektronicznych formularzy. Dzięki zakodowaniu uprawnień do ulg podczas kontroli biletowej nie będzie trzeba posiadać przy sobie dokumentów potwierdzających prawo do zniżki. Co ważne, wydanie oraz wymiana (z przyczyn nieleżących po stronie użytkownika – np. zakończenie terminu ważności) imiennej karty będą bezpłatne. Jedynie przy wydawaniu duplikatu zgubionej lub zniszczonej karty pobierana będzie kaucja.

WYKAZ PUNKTÓW OBSŁUGI KLIENTA (POK)

Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii znajduje się 42 Punkty Obsługi Klienta.

Najbliżej względem Gminy Pilchowice są zlokalizowane automaty biletowe w Gliwicach i Knurowie:

L.p.

Gmina

adres punktu

godziny otwarcia

1

GLIWICE

ul. Czapli 24

Pn.-Pt. od 8 do 18;
Sob. od 9 do 15

2

GLIWICE

ul. Pod Murami 4

Pn.-Pt. od 8 do 18;
Sob. od 9 do 15

3

GLIWICE

ul. Zwycięstwa 4

Pn.-Pt. od 8 do 18;
Sob. od 9 do

4

KNURÓW

ul. Kosmonautów 18

Pn.-Pt. od 8 do 18;
Sob. od 9 do 15

Pełna lista lokalizacji automatów biletowych dostępna jest na stronie internetowej
https://www.metropoliaztm.pl/pl/s/punkty-obslugi-klienta

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułTerminy zebrań wiejskich
Następny artykułSpotkanie informacyjno-szkoleniowe